Alle foto's zijn (c) François De Heel.

Dertien jaar geleden besloot ik free-lance fotograaf te worden, na een vorig leven als manager. Gaandeweg geraakte ik bezeten van de goesting om portretten te maken. Mijn bedoeling met dit project was aanvankelijk mijn Borgerhoutse buren in beeld te brengen, elk met hun groot of klein verhaal. Inmiddels maak ik portretten in opdracht van diverse tijdschriften (Psychologies Magazine, Vacature, OKRA Magazine, De Nieuwe Antwerpenaar etc). Soms staat er een BV voor mijn lens, maar vaker gaat het om mensen die zelden of nooit de pers halen, maar wèl een verhaal te vertellen hebben.

Alle commentaar is overigens welkom. Onder elk bericht vind je 'COMMENTS' - klik daarop en je kunt een berichtje nalaten.

Monday, October 6, 2008

My beautiful laundrette

De eerste keer dat ik in het kader van dit project mijn stoute schoenen aantrok, en zo maar op een buur afstapte met de vraag : "Mag ik een foto maken van u?", was in de wasserij op de hoek van de Langstraat & de Sergeyselstraat - nu bijna anderhalve week geleden. Nee, ik ben geen klant in de wasserij, maar sinds ik in 1985 "My beautiful laundrette" zag van Stephen Frears, heb ik een zwak voor dat soort etablissementen. Het ritme van de machines (het geluid herinnert me aan mijn jeugd als schipperszoon), de geometrie van de trommels, en vooral : de wilde verscheidenheid van het volk dat er wacht, wast, kletst en vouwt.
Ik presenteer ze in een keer of vijf. Om te beginnen Isaac. Isaac was niet mijn eerste slachtoffer in de wasserij, maar hij staat op de foto als stuurman, wat aansluit op Dré als kapitein (ja, natuurlijk heb ik iets met water & schepen & kapiteinen & matrozen). Isaac kwam samen met zijn jonger broertje (die volgt) de was ophalen... en wou wel op de foto. Vooral om aan zijn broertje te tonen dat dat wel OK was, want die durfde zelf niet goed, zeker niet als eerste.

For the tech-freaks : main : ambient (big window behind camera + camera right); 1 speedlight through white umbrella pointed at the background; effect : 1 bare speedlight at 24mm in the washing machine to emphasize the silver glow of the "steering wheel".

No comments: